Joven Dolores
18.9.10La Joven Dolores, va ser el correu entre Formentera i Eivissa durant 30 anys (veu a l'EEIF). Va néixer a unes drassanes de Tarragona, va viure tota la vida a Formentera i va anar a morir desballestada a un port valencià (article de premsa). No va tenir el final que es mereixia un buc com "la Dolores", passar l'eternitat envoltat de peixos al fons de la mar.
Va traginar molta gent i alguna persona, animals, aliments, cotxes... va servir d'ambulància, de improvisada sala de parts i de sala de concerts... amb ella també arribaven Ses Majestats d'Orient (els dels regals). Fins i tot el 28 de desembre de 1991 la van voler enviar a La guerra del Golf per ajudar a les tropes de la ONU. Per sort va ser només una innocentada.
L'olor al seu interior era penetrant, tot s'ha de dir (mescla de pell, gas-oil, salitre... ), i els dies de mal temps (en els que les finestres arribaven a "besar" l'aigua) més valia agafar-s'ho amb calma i tenir a mà una d'aquelles bosses blanques... emperò eren altres temps, no importava passar 1:10 h en cada trajecte (era l'únic que hi havia) i era de Formentera. Poc a poc li varen anar "fent el buit", noves embarcacions ràpides arribaren i vaixells de càrrega més grans... va passar a ocupar un lloc folklòric realitzant excursions per l'illa abans de retirar-se... El final que va tenir no se'l mereixia, emperò de res serveix plorar i sempre queda el record.
Aquí us deixo algunes imatges de la "Joven Dolores". Aquestes tres imatges han estat extretes d'un vídeo digitalitzat per M.Castelló original den "Pitet" de l'any 1965, segurament seria un dels primers trajectes de la "Joven Dolores".
Aquestes, les que adjunt en els següents enllaços, corresponen a una col·lecció que ja havia anomenat a Formentera 1975: En Pep es patró de la Dolores; Turistes mirant per la finestra.
I una reflexió per acabar:
Des de que Formentera està habitada (l'últim repoblament data del 1696), han estat molts els vaixells que han transportat persones i càrrega entre les Pitiüses. És un trajecte que molta gent fa per anar a treballar, intercanviar bens, visitar familiars, amics o metges.
El que és curiós és que en tot aquest temps no s'ha aconseguit declarar el trajecte entre illes com a servei públic (els amos d'alguns vaixells manen molt encara). És un luxe viatjar entre illes, els preus així ho demostren (abusius!), emperò desconec si es podrien tocar molt, doncs les despeses per trajecte són grans. El que es podria evitar, declarant SP, és que les navilieres fessin el que volguessin amb els horaris de les barques com passa ara, deixant moltes vegades gent a terra perquè els hi surt dels co***ns!...
Salut!...
0 comentaris